IkPas… 30 dagen fris

Foto: fris valley

SCHERPENZEEL – Het regionale alcoholmatigingsproject FrisValley start na de zomervakantie de actie IkPas… 30 dagen fris.

FrisValley daagt inwoners van de negen FrisValley-gemeenten uit om een maand geen alcohol te drinken. De actie is bedoeld om mensen bewuster te maken over gewoontedrinken én om ouders duidelijk te maken dat zij een voorbeeldfunctie hebben richting hun kinderen. Wie zich, samen met iemand anders, voor de actie opgeeft (via www.frisvalley.nl/ikpas), maakt kans op één van de drie tablets. Deze worden tijdens een feestelijke bijeenkomst in het najaar uitgereikt.

Bovendien gaat nijkerk.nieuws.nl samen met FrisValley de Nijkerkse deelnemers “volgen”. Wij zijn benieuwd hoe mensen de maand zonder alcohol beleven. Er is eerder zo’n actie geweest en toenmalige wethouders lieten zich – off the record – ontvallen, dat het laten staan van een glaasje wijn nog niet meeviel.

Opgeven
De actie IkPas… 30 dagen fris loopt van 15 september tot en met 15 oktober 2015, maar opgeven kan nú al via www.frisvalley.nl/ikpas. Wie zich, samen met iemand anders (of met een sport- of vriendengroep), voor de actie IkPas… 30 dagen fris aanmeldt, krijgt een polsbandje en maakt kans op één van de drie tablets. Het is ook mogelijk om van tevoren en tijdens de actie mee te doen aan een slaaponderzoek; deelnemers aan de actie krijgen per e-mail een slaapdagboek toegestuurd.
2015-07-20 fris valley Logo IkPas... 30 dagen fris

Bewust van het eigen drinkgedrag
Meer dan 80% van de Nederlanders drinkt alcohol; veel mensen drinken op meer dan de helft van de dagen in de week. Bij steeds meer gelegenheden lijkt het heel gewoon om alcohol te drinken: gedachteloos een wijntje inschenken tijdens het koken, een biertje pakken bij de voetbalwedstrijd of een glaasje voor het slapen gaan. Gewoontedrinken sluipt er snel in en kinderen nemen dit voorbeeld meer dan eens over. Drinkgedrag van ouders is in grote mate bepalend voor hoe jongeren omgaan met alcohol. FrisValley toonde in 2014 aan dat 95% van de ouders zichzelf als verantwoordelijke ziet voor voorlichting over en handhaving van de leeftijdsgrens van 18 jaar. De actie IkPas… 30 dagen fris helpt volwassenen om bewust te zijn van het eigen alcoholgebruik. Door deelname aan IkPas wordt de trend dat alcohol erbij hoort, doorbroken en leren jongeren dat plezier niet afhankelijk is van alcohol.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen