Glazen Huys top of flop?

Foto:

“Toppers”, “fantastisch”, “mooie doelen die het verdienen”, “wàt een bedrag”, “hele week radio luisteren”, “genoten”, “saamhorigheid”, “trots op Nijkerk”, “knallen”, “mag wel een maand duren”, “professioneel”, “super”… Dat zijn uitspraken die ik zoveel gehoord heb gisteravond tijdens het eindfeest van het Glazen Huys. Maarrr…

Gewoon dik 10.000 minder dan vorig jaar! Iedereen denkt het maar bijna niemand zegt het. En natuurlijk is het zo dat binnen zes dagen ruim 20.000 euro ophalen een enorme prestatie is. En wat hebben we het als crew gezellig gehad maar ook kei- en keihard gewerkt. Een klein groepje is er bijna het hele jaar vrijwillig volop mee bezig en tijdens de actieweek worden we bijgestaan door nog eens zo’n 30 extra vrijwilligers. Toch is het sneeuwbaleffect er niet en daar hadden we als organisatie van het Glazen Huys wel op gehoopt. “Het vertrekpunt is dat elke euro al meer is dan het was”, vindt 3FM. Maar door onze actie ook voor lokale doelen te maken hoopten we op veel inzet van de Nijkerkers. Die was er zeker maar de rek lijkt er wel al uit te zijn.
“Bedrijfsleven en winkeliers lieten het afweten”
Dat heb ik ook vaak horen zeggen. OK, dit jaar weinig grote cheques van onze toonaangevende bedrijven en grote winkels. Maar waarom moeten we het altijd van de bedrijven en de winkeliers hebben? Het Glazen Huys is nu juist een actie waar iedereen aan mee kan doen. Hoezo altijd rekenen op cheques van bedrijven? Voor minimaal 2,50 een plaatje aanvragen, een eurootje in de brievenbus gooien of een klein bedragje overmaken… Het kon bijna een week lang van acht tot twaalf uur! Als ik zie hoeveel positieve berichten ik de afgelopen dagen heb gehad, via de Facebookpagina van het Glazen Huys en die van mezelf, Twitter, Whatsapp, sms, e-mails enz… Als iedereen die gekeken en geluisterd en ontzettend genoten heeft nu eens een euro had gedoneerd?
knipsel
Zelfs column Cactus hielp niet
Stel dat een kwart van de Nijkerkse bevolking een plaatje had aangevraagd via ons call center, dan hadden we de ruim 31.000, – van vorig jaar makkelijk gehaald. En aan de vele reacties en berichten te zien denk ik dat misschien een kwart van de Nijkerkse bevolking wel gekeken of geluisterd heeft via radio, kabelkrant of internet. Toch is ons harde vrijwilligerswerk niet beloond, is mijn persoonlijke gevoel. We hebben dagen bijna gesmeekt om telefoontjes voor een verzoeknummertje. Ik heb vrienden en familie gemaild, geappt, gefacebookt… Zelfs de oproep in de column van Cactus hielp niet.
Tranen
Maar wat hebben we fantastische sponsors! Niet alleen de locatie en de ruimte en alle technische dingen en spullen en diensten waar ik totaal geen verstand van heb… Ik denk bijvoorbeeld aan Jumbo Veltink die ons elke dag verse broodjes kwam brengen en ook nog eens zorgde dat we voldoende koffie, thee en frisdrank in huis hadden. En de beveiligers van Schuurman-Security met hun positiviteit en zo zijn er nog veel meer. Allemaal enthousiast over de goede doelen en bereid om ons belangeloos te helpen. Ook de aanbieders van veilingitems moeten we niet vergeten en iedereen die een actie gedaan heeft, ook een paar scholen. En de artiesten die kwamen optreden want er was elke avond wel live muziek in het Glazen Huys. Ik kijk met trots terug op een fantastische week maar ook met tranen waarvan ik niet weet of die er van vermoeidheid, teleurstelling of van geluk zijn.
Marcelle houdt zich bezig met communicatie en PR met Commuwise en samen met Monique van Rooyen startte ze Effect&zo. Ze adviseert over (social) media, online communicatie/PR en schrijft (web)teksten. In Nijkerk organiseert ze maandelijks de Open Coffee en naast lokale initiatieven zet ze haar tijd ook in voor de internationale missie van Morning Tears: het helpen van kinderen waarvan de ouders in de gevangenis zitten of ter dood veroordeeld zijn.
LAAKBAAR
Vier columnisten midden in het werkgebied van nijkerk.nieuws.nl ontmoeten Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. Elke week een nieuwe column waarin je kunt lezen wat Iris Nieuwenhuis, Marcelle Warringa, Monique van Rooyen – Staal en Wendy Traa bezig houdt.
Elke maandag een nieuwe column online.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen