DE attractie van Nijkerk

Al dat gedoe over de verdwijnende dingen in Nijkerk. Onze bieb moet zwaar bezuinigen of wordt gehalveerd, zwembad weg…

Los van het feit dat we weer bij het parkeren met muntgeld kunnen betalen (hè hè, maar wat heeft dat al gekost??), moeten we toch niet alleen denken aan onze eigen inwoners, maar ook aan onze toeristen? Wat een aanfluiting dan wanneer je de binnenstad verlaat richting de Arkervaart. Industrie, industrie en nog eens industrie. Oh, en een gemeentehuis…

Nijkerk aan het water…
Hoe veel beter zou het zijn als die zone eens flink werd aangepakt? Bootjes, toeristen, gezelligheid! De haven weet men bij de intocht van Sinterklaas ook massaal te vinden en ook als er in de zomer een goede programmering is. Dus waarom dat deel niet eens opnieuw inrichten? Ook goed voor de binnenstad, parkeren en toerisme.
2015-20

Waterfrontontwikkeling
Meerdere steden zijn op die manier hun water toeristisch aan het ontwikkelen. Zo kom ik zelf uit Drachten en daar hebben ze de Gedempte (in de jaren zestig, geloof ik) Vaart onlangs weer open gemaakt en ingericht voor pleziervaart. Voorzien van vlonders en terrasjes. En zo zijn meer steden een waterfront aan het inrichten.

Samen en duurzaam…
Voor Nijkerk betekent dat een gezelliger binnenstad, meer toerisme, betere combinatie met prachtige locaties zoals de orangerie bij ons strand, stoomgemaal Hertog Reijnout en Brasserie de Vuurtoren. Al die toeristen trék je Nijkerk binnen. En dat maakt Nijkerk veel aantrekkelijker voor bewoners, toeristen en ondernemers. Zinvolle investering en de programmering is volgens mij dan prima met ondernemers en burgers in te vullen! Een soort buurtgerichte gezamenlijke duurzaamheid: Buurzaam!

Ergo: op eerdere besluiten terugkomen kan best. Toerisme heeft zeker kansen waar Nijkerk wat aan heeft en investeren in toerisme kan wel wat opleveren. Want alleen investeren in industrie zoals Foodvalley is niet voldoende. En wat heeft dat ons tot nu toe opgeleverd?

Over Monique van Rooyen
Monique is eigenaar van MOVARO proces|communicatie|advies en houdt zich bezig met belevingscommunicatie. Ze is een snelle en creatieve denker die in de analyse niet om de hete brij heen draait, in de oplossingen energie creëert en bij de implementatie de vaart er in houdt. Betrek Monique bij een project of proces en er ontstaat gegarandeerd beweging. Haar motto: echt effect door beleving!

LAAKBAAR
Vier columnisten midden in het werkgebied van nijkerk.nieuws.nl ontmoeten Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. Elke week een nieuwe column waarin je kunt lezen wat Iris Nieuwenhuis, Marcelle Warringa, Monique van Rooyen – Staal en Wendy Traa bezig houdt.

Elke maandag een nieuwe column online.

 

Dossier:
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen