Rijkswaterstaat hervat de communicatie over de reconstructie van knooppunt Hoevelaken

Foto:

In het webinar van donderdagavond 19 mei gaven 2 projectmanagers van RijksWaterStaat (RWS) en een vertegenwoordiger van de gemeente Amersfoort informatie over de inhoud van het project

Ze belichtten, waarom het allemaal zo lang duurt, wat nu de stand van zaken is en de beoogde aanpak voor de nabije toekomst.

Het is al weer 3,5 jaar geleden dat belanghebbenden een zienswijze konden indienen op het Ontwerp Tracébesluit (OTB). Bij het op te stellen Tracébesluit (TB) dienen via een nota van antwoord deze zienswijzen formeel te worden beantwoord. Maar dat is allemaal sterk vertraagd sterk vertraagd, vooral door de stikstofproblematiek.
Het wachten is nu op een uitspraak van de RvS (Raad van State) of een nieuw opgesteld rekenmodel acceptabel is. De uitspraak daarover wordt op z’n vroegst eind 2022 verwacht. RWS is intussen wel in gesprek met indieners van zienswijzen.

Daardoor kan RWS voorlopig dus nog geen zekerheid geven over het verdere tijdspad van het project.

Omdat het allemaal zo lang duurt, moet RWS wel de gegevens en onderzoeken up-to-date houden. Daarom wil RWS de communicatie weer oppakken.
Op maandag 23 mei en 8 juni zijn er van 16-20 uur inloopspreekuren in de Klepperman in Hoevelaken waar iedereen – u dus ook – met RWSvertegenwoordigers in gesprek kan gaan.
Er komt informatie op de website over het knooppunt.

Tijdens het webinar zijn er de nodige vragen gesteld die deels direct zijn beantwoord en verder later alsnog antwoord zullen krijgen.

De punten, die aan de orde kwamen

  • Het is volgens RWS niet mogelijk om onderdelen, zoals het weer openstellen van de afrit bij Hoevelaken, uit het project naar voren te halen omdat het project als geheel een eigen Ruimtelijke Ordeningsprocedure heeft.
  • De noodzaak van de reconstructie is nog steeds groot.
  • Zelfs tijdens de Coronaperiode stond het knooppunt op de 2e plaats in de landelijke file top 10 en de komende periode groeit de regio nog fors.
  • Veel vragen waren er over de geluidshinder. Volgens RWS zal er onderzoek komen op basis van de actuele situatie. Daarnaast zijn er door de gemeenten, waaronder Nijkerk bovenwettelijke maatregelen vastgelegd voor geluid en veilige fietsverbindingen.

Gevolgen voor de natuur

De reconstructie zal door verbreding en aanpassingen ten koste gaan van circa 35 ha natuur. RWS is verplicht om hiervoor 50 hectare te compenseren binnen het projectgebied.
Er zijn een aantal zoekgebieden vastgelegd. In de werkgroep natuur zoekt RWS met de partners naar mogelijkheden om die compensatie met grotere aaneengesloten stukken te realiseren.

RWS roept alle belanghebbenden op om RWS actief te benaderen via inloopspreekuren, mail of RWS 0800 nummer als er vragen of nieuwe inzichten zijn.

bijdrage van Boudewijn van der Woerd

Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen? 
Like dan ook onze Facebookpagina, 
volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief.
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden. 
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen