Ben blogt over “Van blog tot boek”

Foto:

De eerste keuze: ga ik mijn blogs te boek stellen of niet. De tweede keuze: een ‘echte’ uitgever of in eigen beheer. De derde: met wie ga in zee.

Daarna nog 10.000 keuzes. Maar nu komt het er toch van: een boek. Mijn boek.

Een boek, oké, maar hoe? Zijn mijn blogs geschikt voor een officiële uitgever? Of ben ik dan na een jaar en een stapel afwijzingen niets opgeschoten? En daarbij: wil ik een uitgever alle regie in handen geven? Zelf een ontwerp voor het boekomslag bedenken en aanleveren, is dan niet aan de orde. ‘Nee meneer, wíj weten hoe we een boek moeten verkopen, wíj bepalen de cover.’
Kies ik dan een uitgever die mijn boek ‘gratis’ uitbrengt? Ik lees verhalen dat mensen moeten tekenen bij het kruisje, om vervolgens 50 boeken te verkopen aan de mailadressen die ze zelf hebben aangeleverd. De restvoorraad mogen ze zelf met korting opkopen.

Ik ga in zee met Pumbo. Zij drukken boeken, maar helpen je ook bij het maken van je boek en het uitgeven ervan. Een website met instructievideo’s helpt je door alle stappen. Ze kunnen je ondersteunen met het coverontwerp, een ISBN-nummer en de distributie van het boek via het Centraal Boekhuis. Het boek is dan te koop via elke boekhandel en Bol.com. Mijn contactpersoon is Robert Loman. Een man met eindeloos geduld. Tientallen malen heb ik hem gebeld met mijn vragen en vraagjes. Nooit een verveelde toon van ‘daar heb je hem weer’.

En die vragen komen. Welke blogs komen in het boek? Neem ik ze rechtstreeks over van de website of ga ik ze herschrijven en actualiseren? Maar ook: welke titel kies ik, wat wordt de cover, neem ik een corrector in de arm, doe ik de opmaak van het binnenwerk zelf, welk lettertype kies ik, wat wordt de achterflaptekst? En: organiseer ik een boekpresentatie? Hoe ga ik de marketing doen? De vragen stapelen zich op, de telefoontjes naar Robert Loman ook.

En niet onbelangrijk: kies ik voor Printing on Demand (POD) of offset. POD betekent: het bestelde boek rolt uit een printer. Geen voorraad, geen kosten voor opslag. Offsetdruk is goedkoper, maar verplicht je tot een minimale afname. Bij Pumbo is dat 400 exemplaren. Meer boeken bestellen is relatief goedkoop.

Ik kies voor offset. Maar hoeveel? Ik wil genoeg boeken hebben, want de persen opnieuw laten draaien is duur. Ik kies voor het minimale offset-aantal, maar raak aan het twijfelen als ik op een familieverjaardag Vera Tomassen tegenkom. Een nichtje van de familie. Haar moeder had haar ingeseind dat ik degene ben ‘van die stukjes over mijn moeder’. Als mijn boek ter sprake komt, vraagt ze of ze ‘hier iets mee mag doen’. Als ik haar verbaasd aankijk, vertelt ze dat ze op Instagram en TikTok 105.000 volgers heeft, met een bereik van 1,5 miljoen mensen.

Kortom, ze is influencer. Mooie bijkomstigheid: ‘boeken en schrijvers’ is een van haar thema’s. Ik nodig haar uit voor de boekpresentatie. Ze reageert enthousiast, ze komt. Leuk. Thuisgekomen vraag ik me af of dit gevolgen heeft voor de oplage die ik moet bestellen. Voor de zekerheid bestel ik extra boeken, maar een dag later slaat de twijfel toe.
‘Jemig,’ zeg ik tegen Elly, ‘heb ik niet veel te veel boeken besteld?’
Elly reageert zoals ze altijd doet: ‘Niet meer over zeuren Ben, je hebt de beslissing genomen, dat heb je weloverwogen gedaan. Klaar. Punt. Uit.’
Ze ziet dat de twijfel nog niet uit mijn ogen is.
‘En ach, weet je, anders organiseren we te zijner tijd gewoon een leuke boekverbranding.’

Intekenen op Navelknagertje – ISBN 978-94-6481-368-5 (tot 17 oktober met korting)

Tekst nodig? Laat woorden werken. Ben Tekstschrijver uit Hoevelaken schrijft voor alle sectoren, zorg en welzijn is zijn specialiteit.
Meer informatie? Meer blogs lezen? Kijk op mijn site. Nooit meer een blog missen? Word vaste lezer. Meld u aan via de website.

Columnisten hebben de vrijheid hun mening te geven en hoeven zich niet te houden aan de journalistieke regels voor objectiviteit. 
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen