Afsluiten van A1 Hoevelaken afrit vanuit Amsterdam: Nog geen gelopen race!

GEMEENTE NIJKERK – Uit berichten van de afgelopen weken wordt mogelijk de indruk gewekt dat het besluit om binnenkort de A1 afrit voor verkeer uit Amsterdam permanent te gaan afsluiten definitief is. Dat zou volgens Rijkswaterstaat (RWS) nodig zijn om de doorstroming van verkeer van de A28 uit richting Utrecht naar de A1 richting Apeldoorn te bevorderen. Het voorstel van RWS behelst voor het Knooppunt Hoevelaken ondermeer een twee baan afrit van Utrecht naar Apeldoorn (reguliere strook plus spitsstrook). Omdat het verkeer uit Amsterdam dan twee banen over een korte afstand zou moeten kruisen zal dat kunnen leiden tot onveilige situaties en daarom wordt afsluiting voorgesteld. Het Ontwerp Weg Aanpassing Besluit (OWAB) voor de verbreding van de A28 vanaf Utrecht tot Amersfoort waarin dit besluit wordt voorgesteld ligt nu ter inzage en er kunnen tegen de voorstellen “Zienswijzes” worden ingediend.  De Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar zal van deze mogelijkheid gebruik maken. Het voorstel van de Stichting is heel eenvoudig en recht door zee: Laat de twee banen uit Utrecht naar Apeldoorn op de verbindingsboog samenvoegen (weven) tot één baan zodat de huidige opzet van het Knooppunt gehandhaafd kan blijven. Want ook verderop zal het verkeer van de parallelbaan toch tot een strook moeten samenvoegen waar het samenkomt met het doorgaand verkeer op de A1, dus een eerdere samenvoeging zal weinig verschil maken voor de doorstroming.  Verder stelt de Stichting voor de beslissing ten aanzien van het definitief behoud van de belangrijkste op- en afritten bij Hoevelaken onderdeel te laten zijn van de beslissingen voor het omvangrijke Knooppunt Hoevelaken project dat in ongeveer 2020 moet zijn gerealiseerd. Eventuele afsluiting zal voor Hoevelaken zeer nadelig uitwerken. Verkeer uit richting Amsterdam zal dan of van de Hogeweg afslag op de A28 gebruik moeten maken en met de A28 en Hogeweg stagnatie worden geconfronteerd dat door de toestroom verder zal verslechteren. Een ander alternatief is de A1 afslag Amersfoort-Noord te nemen en dan via de Vathorst rondweg en de nieuwe Hanzetunnel naar Hoevelaken te rijden. Deze verbinding is, gezien de autoluwe opzet van Vathorst door ondermeer de vele rotondes en drempels, geen geschikte verbindingsweg voor doorgaand verkeer. Bovendien heeft Vathorst al dagelijks met grote verkeersopstopping op deze ringweg te maken zodat het extra verkeersaanbod ook hier voor nog meer files zal zorgen! Ook voor de inwoners van Vathorst en de bewoners aan de Hogeweg zal dit meer milieuoverlast geven, terwijl ook de verkeersveiligheid in negatieve zin wordt beïnvloed door meer drukte op de lokale wegen! De Stichting verwacht ook dat eventuele afsluiting nadelig zal zijn voor  het vestigingsklimaat van bedrijven in Hoevelaken en voor de verkoopprijzen van huizen. Vandaar dat het al haar Sponsors en Vrienden oproept om ook een “Zienswijze” (of anders gezegd Bezwaarschrift) tegen het plan in te dienen en het voorstel van de Stichting te steunen. Voorstellen voor dergelijke bezwaarschriften voor particulieren en bedrijven zijn te vinden op de website van de Stichting (www.hoevelakenbereikbaar.nl/zienswijze/OWABA28). Deze dienen vóór 28 april bij RWS te zijn ingediend.

GEMEENTE NIJKERK – Uit berichten van de afgelopen weken wordt mogelijk de indruk gewekt dat het besluit om binnenkort de A1 afrit voor verkeer uit Amsterdam permanent te gaan afsluiten definitief is. Dat zou volgens Rijkswaterstaat (RWS) nodig zijn om de doorstroming van verkeer van de A28 uit richting Utrecht naar de A1 richting Apeldoorn te bevorderen. Het voorstel van RWS behelst voor het Knooppunt Hoevelaken ondermeer een twee baan afrit van Utrecht naar Apeldoorn (reguliere strook plus spitsstrook). Omdat het verkeer uit Amsterdam dan twee banen over een korte afstand zou moeten kruisen zal dat kunnen leiden tot onveilige situaties en daarom wordt afsluiting voorgesteld.
 
Het Ontwerp Weg Aanpassing Besluit (OWAB) voor de verbreding van de A28 vanaf Utrecht tot Amersfoort waarin dit besluit wordt voorgesteld ligt nu ter inzage en er kunnen tegen de voorstellen “Zienswijzes” worden ingediend.
 
De Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar zal van deze mogelijkheid gebruik maken. Het voorstel van de Stichting is heel eenvoudig en recht door zee: Laat de twee banen uit Utrecht naar Apeldoorn op de verbindingsboog samenvoegen (weven) tot één baan zodat de huidige opzet van het Knooppunt gehandhaafd kan blijven. Want ook verderop zal het verkeer van de parallelbaan toch tot een strook moeten samenvoegen waar het samenkomt met het doorgaand verkeer op de A1, dus een eerdere samenvoeging zal weinig verschil maken voor de doorstroming.
 
Verder stelt de Stichting voor de beslissing ten aanzien van het definitief behoud van de belangrijkste op- en afritten bij Hoevelaken onderdeel te laten zijn van de beslissingen voor het omvangrijke Knooppunt Hoevelaken project dat in ongeveer 2020 moet zijn gerealiseerd.
 
Eventuele afsluiting zal voor Hoevelaken zeer nadelig uitwerken. Verkeer uit richting Amsterdam zal dan of van de Hogeweg afslag op de A28 gebruik moeten maken en met de A28 en Hogeweg stagnatie worden geconfronteerd dat door de toestroom verder zal verslechteren. Een ander alternatief is de A1 afslag Amersfoort-Noord te nemen en dan via de Vathorst rondweg en de nieuwe Hanzetunnel naar Hoevelaken te rijden. Deze verbinding is, gezien de autoluwe opzet van Vathorst door ondermeer de vele rotondes en drempels, geen geschikte verbindingsweg voor doorgaand verkeer. Bovendien heeft Vathorst al dagelijks met grote verkeersopstopping op deze ringweg te maken zodat het extra verkeersaanbod ook hier voor nog meer files zal zorgen!
 
Ook voor de inwoners van Vathorst en de bewoners aan de Hogeweg zal dit meer milieuoverlast geven, terwijl ook de verkeersveiligheid in negatieve zin wordt beïnvloed door meer drukte op de lokale wegen!
 
De Stichting verwacht ook dat eventuele afsluiting nadelig zal zijn voor  het vestigingsklimaat van bedrijven in Hoevelaken en voor de verkoopprijzen van huizen. Vandaar dat het al haar Sponsors en Vrienden oproept om ook een “Zienswijze” (of anders gezegd Bezwaarschrift) tegen het plan in te dienen en het voorstel van de Stichting te steunen. Voorstellen voor dergelijke bezwaarschriften voor particulieren en bedrijven zijn te vinden op de website van de Stichting (www.hoevelakenbereikbaar.nl/zienswijze/OWABA28). Deze dienen vóór 28 april bij RWS te zijn ingediend.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen