
De gemeente heeft een officiële reactie gestuurd naar de Minister over de Ontwerp-Nota Ruimte.
Dit is een nationaal plan over woningbouw, mobiliteit en natuur. De gemeente steunt de noodzaak voor een visie. Zij heeft echter grote zorgen en vraagt om aanpassingen.
1. De komst van de megakazerne bij de Nijkerkerbrug vraagt om een integrale aanpak. Dit is nodig vanwege de impact op de woningmarkt en het verkeer.
2. Nijkerk moet gezien worden als een 'regiokern'.
3. Er moet aandacht komen voor het stikstofprobleem rond de Defensie-plannen.
Nijkerk maakt zich grote zorgen over de geplande megakazerne bij de Nijkerkerbrug (650 hectare, 7.000 militairen). Ook de uitbreiding van kazernes in Stroe en Ermelo zet extra druk op de regio. De woningmarkt is al krap en het verkeer overbelast. De gemeente vraagt daarom om een interbestuurlijke aanpak. Hierbij moeten gemeenten (Nijkerk en Zeewolde), provincies en het Rijk samenwerken. Er zijn gerichte gebiedsinvesteringen nodig.
Mobiliteit: Er moet aandacht komen voor Knooppunt Hoevelaken en de Nijkerkerbrug. Ook moeten de OV-verbindingen worden versterkt.
Nijkerk benadrukt dat de ambities van Defensie schaarse stikstofruimte vragen. In de regio rond de Veluwe is stikstof al jaren een probleem. Veel gemeenten zitten "op slot" en kunnen niet bouwen, ook niet voor Defensiepersoneel.
De maatregelen voor Defensie mogen niet ten koste gaan van de natuur op de Veluwe. Ook mogen ze de regionale plannen (zoals woningbouw) niet beperken. Nijkerk vraagt om een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden en de toewijzing van stikstofruimte. Deze mag niet worden doorgeschoven naar de regio.
Nijkerk wordt in de Nota Ruimte niet overal als 'regiokern' erkend. De gemeente noemt dit inconsistent. Andere plaatsen, zoals Dronten en Vlissingen, staan wel als regiokern op de kaart. Nijkerk ligt strategisch in het midden van Nederland. Het ligt op het kruispunt van de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. De stad is aantrekkelijk voor woningzoekenden. De woningbouwplannen van Regiopoort Nijkerk zijn snel te realiseren. De komst van de megakazerne maakt de strategische ligging nog belangrijker.
Nijkerk vraagt de Minister om de status van 'regiokern' op de kaarten te zetten. Ook moet het Rijk de betekenis van een regiokern duidelijker omschrijven.
Treinverkeer
Nijkerk vraagt om station Nijkerk en station Harderwijk op te nemen als Intercity-stations op de Visiekaart. Dit is nodig om de drukte op het spoor te verminderen en de woningbouw rond de stations te ondersteunen.
Natuur
De gemeente wil dat Arkemheen en de Randmeren worden aangemerkt als belangrijke migratieroute voor vogels. Ook het Groene Valleilint moet als waardevol cultuurlandschap op de kaart komen. Dit lint is een groene zone tussen de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug.