Het Corlaer College is de penvoerder van een nieuw landelijk project van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA).
Dit initiatief, genaamd 'Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen', heeft als doel om de onderwijskwaliteit en de kansengelijkheid voor leerlingen in heel Nederland te verbeteren. Hiervoor wordt didactisch coachen ingezet als methode. Het startschot voor dit meerjarige project vindt plaats op het Corlaer College tijdens een startsymposium op 12 september 2025.
Het project ‘Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen’ start in het najaar van 2025. Docenten en schoolleidingen van 19 scholen in het basis- en voortgezet onderwijs worden opgeleid tot interne trainers Didactisch Coachen. Didactisch coachen wordt daarbij ingezet als methode.
Met deze methode verspreiden ze het lesgeven vanuit hoge verwachtingen binnen hun school, met als doel meer kansengelijkheid voor de leerlingen. Deze methode focust op het stellen van de juiste vragen en het geven van specifieke feedback. Dit leidt tot een hogere motivatie, betere leerprestaties en meer kansengelijkheid. Want iedere leerling is in staat om te groeien en dat is de essentie van het hebben van hoge verwachtingen.
De penvoerder van de aanvraag is het Corlaer College in Nijkerk. In nauwe samenwerking
met de Gelijke Kansen Alliantie, het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen van Kenniscentrum Talentontwikkeling en het post-hbo van het Instituut voor Lerarenopleidingen (beide Hogeschool Rotterdam) is een tweeënhalf jaar durende opleidingstraject ontwikkeld. In totaal worden 36 interne trainers Didactisch Coachen opgeleid. Deze trainers zullen de didactiek van hoge verwachtingen implementeren en hun collega's op hun school begeleiden en trainen.
Parallel daaraan ontvangen leidinggevenden van de deelnemende scholen, waaronder het Corlaer College, een training in leidinggevend coachen. Hier ligt de focus op de manier waarop zij het Didactisch Coachen kunnen integreren in hun werk als leidinggevende met als doel dat docenten en ondersteunend personeel hun kwaliteiten kunnen laten floreren.
De effectiviteit van beide trainingen wordt gemeten door Kenniscentrum Talentontwikkeling. De resultaten worden gedeeld via onder andere artikelen, podcasts en symposia.
Het startschot voor beide trainingen wordt gegeven op 12 september op het Corlaer College. Dit biedt alle deelnemers de kans om kennis te maken met elkaar. Dr. Lia Voerman en dr. Jarise Kaskens, beiden lector Didactiek van hoge verwachtingen bij Hogeschool Rotterdam, verzorgen een keynote. De training voor de interne trainers wordt verzorgd door Mieke Steenbruggen en Karen van den Worp.