OLDEBROEK - Op het fraaie sportcomplex van OWIOS namen SDC Putten en Sparta Nijkerk het tegen elkaar op.
Voor beide ploegen was het de eerste bekerfinale uit de clubgeschiedenis. Wie zou de cup gaan pakken?
De wedstrijd begon voorzichtig. Beide ploegen tastten elkaar af en zochten naar openingen. Naarmate de eerste helft vorderde, nam Sparta Nijkerk steeds meer het initiatief. De kansenverhouding liep op, maar precisie ontbrak nog. Een afstandsschot van Lieke van den Akker werd knap over de lat getikt door de keepster van Putten en ook andere pogingen leverden nog geen doelpunt op. Ondanks een kansenverhouding van ongeveer 0-7 bleef de brilstand op het scorebord staan.
Vlak voor rust volgde een spannend moment. De scheidsrechter wees naar de stip na een overtreding in het strafschopgebied. Een zware straf voor een ogenschijnlijk lichte duw, maar de beslissing was terecht. Daar stond echter Sparta's eigen penaltyspecialist tegenover: Heidi Beerthuijzen. Zonder enige zichtbare spanning dook zij overtuigend naar de juiste hoek en keerde de strafschop. De rebound werd vervolgens alert weggewerkt door Ilse Martens. Sparta kroop daarmee door het oog van de naald en kon opgelucht met een 0-0 stand de kleedkamer opzoeken.
Na rust kwam Sparta met hernieuwde energie uit de kleedkamer. De ploeg bleef de bovenliggende partij en creëerde volop mogelijkheden, terwijl het middenveld en de verdediging nauwelijks iets weggaven aan de tegenstander.
De verdiende beloning volgde in de 68e minuut. Topscorer Lotte van Diermen verraste de keepster met een subtiel afstandsschot. Eindelijk viel de bevrijdende treffer: 0-1.
De druk op de verdediging van Putten bleef groot. Lieke van den Akker passeerde haar directe tegenstander met een fraaie panna en gaf vervolgens een perfecte voorzet. Onder druk van de sterk ingevallen Willemijn van Heerdt werkte een Putten-verdedigster de bal ongelukkig in eigen doel: 0-2.
Trainer en staf konden vervolgens doorwisselen; Danielle van den Boom, Merit van Dalen, Eva Stam en Mandy van Pelt kregen ook hun minuten in de finale. Vooral de invalbeurt van de lang geblesseerde Danielle zorgde voor een bijzonder moment.
Drie minuten na haar invalbeurt kreeg zij haar beloning. Na een schitterende assist van Merit van Dalen en een slimme loopactie schoot Danielle van den Boom eerst op de keeper. In de rebound bleef ze echter koel en werkte ze de bal alsnog tegen de touwen: 0-3. De ontlading was enorm; bij Van den Boom, haar ploeggenoten en de staf, echt een kippenvelmoment. Een Spartaan in hart en nieren bekroonde haar lange revalidatie met een doelpunt in de bekerfinale.
Na het laatste fluitsignaal volgde een explosie van emoties. Tranen van vreugde, opluchting en vooral trots. Sparta Nijkerk Vrouwen wint de KNVB-beker en schrijft hiermee historie.
Bijdrage van Hans Stam