Nijkerkse ondernemers lanceren Djoppa

Foto: Hiemstra Media

Nieuw personeel lastig te vinden? Djoppa uit Nijkerk weet met big data en gedragsmodellen vacatures gemiddeld binnen acht weken in te vullen. En dat trekt de aandacht van werkgevers als Burger King en Defensie.

Djoppa is een initiatief van het Nijkerkse Online Leadbox, dat bedrijven helpt om klanten te werven via internet. Zouden we dat kunstje ook niet kunnen toepassen op het rekruteren van medewerkers, vroegen compagnons Freddy Bouw en Gerrit Hopster zich af.

“We zien dat veel bedrijven nog steeds op traditionele manieren personeel werven. Met advertenties in kranten, via vacaturebanken. Het probleem is alleen dat maar weinig mensen op die plekken zoeken naar een nieuwe baan. Sterker nog: de meeste mensen zoeken helemaal niet. Als je vacatures wilt invullen, moet je mensen die nu ergens anders werken bereiken én zien te verleiden om naar jou over te stappen”, zegt Bouw.

Advertenties op Social Media

Djoppa doet dat via advertenties op Instagram, Facebook en LinkedIn. Die advertenties zijn op basis van big data zo afgestemd dat je precies zo veel potentiële kandidaten bereikt als nodig is om de vacature in te vullen. Aan de hand van gedragsmodellen worden bovendien meerdere advertentievarianten ontwikkeld, om verschillende soorten kandidaten aan te spreken.

Een voorbeeld? “We hebben inmiddels 27 servicemonteurs geworven. We weten op basis van die trajecten dat je in 8 weken gemiddeld 17.000 mensen moet bereiken om 65 reacties te krijgen. Je betaalt dan 27 euro advertentiekosten per potentiële nieuwe medewerker”, somt Bouw op.

Snelle beslissers

Potentiële collega-monteurs zijn bovendien vaak snelle beslissers die gevoelig zijn voor harde feiten. “Daar moet je in je vacaturetekst op inspelen. Ze reageren graag via hun smartphone en doen dat vooral op dinsdag- of donderdagavond. Als je dan klaar zit en snel reageert, vergroot je de kans dat je een vacature snel invult.”

Voor leraren ligt dat weer heel anders. Hun beslissingsproces duurt vaak langer en ze zijn gevoeliger voor sfeer en perspectief, weten ze bij Djoppa. Zij krijgen dan ook een ander soort vacaturetekst te zien. “Maar ongeacht het type kandidaat: we passen altijd belangrijke overtuigingsprincipes uit de online marketing toe. Eerst duidelijk maken wat je een kandidaat te bieden hebt bijvoorbeeld, voordat je zelf met eisen komt. Of het verkleinen van onzekerheid, door gedetailleerd inzicht te geven in hoe een werkdag eruit gaat zien.”

Pilotperiode

In de afgelopen maanden verfijnde Djoppa haar aanpak tijdens een pilotperiode. Daarin werden meer dan 100 vacatures ingevuld. Dat gebeurde gemiddeld binnen 8 weken. De belangstelling voor de vacaturemarketing van Djoppa is groot. Bedrijven als Burger King en KFC, zorgorganisaties zoals het UMC en het ministerie van Defensie klopten al aan in Nijkerk, nog voor de officiële lancering begin oktober.

Dat heeft alles te maken met de extreem krappe arbeidsmarkt die Nederland op dit moment kent. Bijna de helft (45%) van alle vacatures is volgens werkgevers momenteel lastig in te vullen, bleek in september uit onderzoek van het UWV. Volop werk aan de winkel dus voor Djoppa, dat één voordeel heeft. Het weet precies hoe het zélf de juiste medewerkers moet vinden om die groei in goede banen te leiden…

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen