Taalaanbod verandert levens: Wetenschappelijk bewijs uit regio

29 jul , 12:06 Bibliotheeknieuws
2025-07-29 taalhuis
schermafbeelding

Taaltrajecten voor volwassenen hebben een grote positieve invloed op hun leven.

Dit blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Professor dr. Maurice de Greef, een expert in volwassenonderwijs, leidde dit onderzoek in de regio Amersfoort. Het DigiTaalhuis in de bibliotheek werkte mee aan dit project.

Grote vooruitgang in basisvaardigheden

Het onderzoek keek naar de effecten van programma's voor basisvaardigheden. Deze programma's worden aangeboden door de bibliotheek en andere organisaties. Het gaat om taal, rekenen en digitale vaardigheden. Er werd in het bijzonder gekeken naar de invloed van taaltrajecten op het werk en de opvoeding van kinderen.

Veelbelovende resultaten

92% van de deelnemers ging vooruit op minstens één gebied (taal, rekenen, digitaal).
70% kreeg een betere taalbeheersing.
60% tot 75% kreeg een betere plek in de samenleving.
15% tot 30% verbeterde hun positie op de arbeidsmarkt.

Deze cijfers zijn beter dan de resultaten van vergelijkbaar landelijk onderzoek.

Meer zelfvertrouwen, minder eenzaamheid

Deelnemers aan een (digi)taaltraject ervaren veel positieve veranderingen. Ze krijgen meer zelfvertrouwen. Ze kunnen beter omgaan met problemen. Ook worden ze actiever in hun wijk. Ze zoeken meer contact met anderen. Mensen bewegen meer en zijn vaker buiten. Ze komen zo uit hun isolement.

Taal en opvoeding: Een betere start voor kinderen

Taalactiviteiten thuis zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Lezen en voorlezen is niet in alle gezinnen vanzelfsprekend. Taaltrajecten voor ouders helpen om gelijke kansen voor kinderen te creëren. Het onderzoek van De Greef toont aan dat bijna 67% van de ouders in deze regio zich een betere opvoeder voelt na deelname. Ook ervaart 60% een beter contact met hun kind(eren).

Taal op het werk: Meer kansen

Taalscholing op de werkvloer heeft een positief effect op werknemers. Ze krijgen een positiever zelfbeeld. Ze zijn zelfredzamer en functioneren beter. Dit geeft ook meer kansen om door te groeien. Voor werklozen kan het leiden tot een stage of vrijwilligersplek, en later misschien betaald werk. Werkgevers profiteren ook.

Betere taalvaardigheid leidt tot meer productiviteit. Er worden minder fouten gemaakt. Medewerkers functioneren beter. In deze regio kreeg 14% tot 20% van de onderzochten een betaalde baan of ging beter functioneren. 30% van de deelnemers ging na het traject op zoek naar betaald werk.

DigiTaalhuis: Een centrale plek voor hulp

Het DigiTaalhuis is gevestigd in de bibliotheek. Het is de centrale plek in onze gemeente waar inwoners terechtkunnen. Ze kunnen hier hun basisvaardigheden verbeteren. Er zijn verschillende leertrajecten. Denk aan cursussen, trainingen en groepsbegeleiding, zoals het Taalcafé. Ook is er individuele begeleiding voor taal, rekenen en digitale vaardigheden. In de Bibliotheek kunnen mensen oefenen op computers. Vrijwilligers helpen bij vragen. Het DigiTaalhuis werkt samen met partners, waaronder Sigma en SeniorWeb.

Eerder spraken we Janneker Vijfwinkel over het Digitaalhuis.