Wethouder Marianne Klein: "Volgens mij hebben we het op de meest optimale manier - meer dan dat het was voor mijn gevoel - geluisterd naar wat iedereen wilde, voorgesteld."
Ze doelt daarmee op de openstelling van het gemeenteloket in het nieuwe Dorpshuis in Hoevelaken. Dat loket wordt door de Hoevelakers als een essentiële voorziening gezien. Daarom zal het vaker open gaan in het nieuwe Dorpshuis en tijdens de nieuwbouw in de bibliotheek aan de Meerveldlaan 22.
In 2016 verschenen er ongeveer 3.700 mensen aan het loket en in 2024 nog ongeveer 1.700. In de praktijk blijkt dus een dalende behoefte aan een burgerzaken loket in Hoevelaken. Dat komt omdat steeds meer zaken online afgehandeld kunnen worden.
Het wordt een loket met een open karakter, samen met de bibliotheek. Door de combinatie met het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) kunnen de openingstijden tot vier dagdelen uitgebreid worden. Inwoners kunnen er terecht met vragen over allerleigemeentelijke onderwerpen (Sociaal Domein, Burgerzaken en Ruimte).
Burgerzaken diensten zoals geboortes, verhuizingen en afschriften burgerlijke stand kunnen in deze open setting gewoon verleend worden, maar persoonsdocumenten passen hier niet. Dat kan alleen in het gemeentehuis