Onze gemeente wil een aantrekkelijke plek zijn. Een plek om te wonen, te bezoeken en zaken te doen.
In een raadsinformatiebrief schrijft het college, dat de promotie daarvan op de goede weg is.
De Stichting Nijkerk Partners helpt hierbij. Zij maken de unieke kanten van onze gemeente zichtbaar. Dit doen ze samen met ondernemers. De merknaam is LekkerNijkerk.
De promotie heeft een doel voor de economie. Lokale uitgaven zijn gestegen. Toeristische overnachtingen namen toe. Ook de werkgelegenheid groeide. De belasting van toeristen wordt gebruikt voor algemene zaken.
De gemeente wil dat toeristen meer geld uitgeven. Dit groeit nu minder snel dan het aantal overnachtingen. De activiteiten zorgen ook voor meer plezier. Mensen kunnen elkaar makkelijker ontmoeten. Voorzieningen blijven bestaan. Bedrijven kunnen zich beter vestigen. Ze vinden makkelijker personeel.
De website Lekker Nijkerk.nl is de basis. Hier staat actuele informatie. Denk aan evenementen, bezienswaardigheden en winkels. De site trekt ruim 4.000 bezoekers per maand. Dat zijn meer dan 45.000 bezoekers per jaar. Ondernemers kunnen hier zelf informatie plaatsen. Lekker Nijkerk zorgt voor de controle en publicatie. De website krijgt binnenkort meer foto- en videomateriaal.
Vier keer per jaar verschijnt de Lekker Nijkerk nieuwsbrief. Hierin staat het laatste nieuws en inspiratie. In juni 2025 waren er 395 abonnees. Het aantal abonnees moet verder groeien. De website wordt ook beter gevonden via Google. Dit komt door slim gebruik van zoekwoorden.
Social media is ook belangrijk. Lekker Nijkerk deelt hier beelden en verhalen. Door advertenties te gebruiken, stijgt het aantal websitebezoeken. Het aantal volgers op social media neemt ook toe. Op Facebook waren er in de eerste helft van 2025 bijna 600.000 weergaven. Op Instagram waren dit bijna 495.000. De hashtag #lekkernijkerk is bijna 18.000 keer gebruikt. Dit laat zien dat het merk bekend is. Social media helpt ook bij het beantwoorden van vragen. Zo ontstaat een betrokken groep volgers.
In het voorjaar van 2025 is de zesde Lekker Nijkerk Gids uitgekomen. Deze gids is een inspirerend boekje. Het laat zien wat onze gemeente bijzonder maakt. Er staan verhalen van ondernemers in. Ook zijn er tips voor activiteiten en cultuur.
De gemeente onderzoekt de behoefte aan informatiedisplays. Deze komen op drukke plekken. Denk aan restaurants, campings en musea. Digitale borden bij de ingangen van onze gemeente blijven belangrijk. Vlaggen en een doek onder de brug zorgen voor herkenning. Nijkerk Partners ondersteunt VVV en lokale bedrijven. Dit gebeurt met materialen en informatie.
Een nieuwsbrief voor partners verschijnt elk kwartaal. Dit versterkt de samenwerking. Het betrekt ondernemers bij de promotie. Er komen ook partnerpakketten. Ondernemers kunnen hiermee hun bedrijf extra promoten. De gemeente overlegt regelmatig met ondernemers en evenementenorganisatoren. Iedereen kan meedenken over de promotie van onze gemeente.