Janneke van Heugten organiseert eerste Opiniestukchallenge voor meer diversiteit in de media

Foto:

VIDM-oprichter Janneke van Heugten wilt daarmee een zomerboost aan opiniestukken van minder bekende deskundigen laten ontstaan.

Van 11 tot en met 14 juli 2022 organiseert ze op haar mediaplatform VIDM de eerste gratis online Opiniestukchallenge. Met de challenge worden minder bekende deskundigen ondersteund om met een opiniestuk op de radar van redacties te komen. Het doel is om zo meer diversiteit aan deskundigen in de media te stimuleren. In de zomervakantie ontvangen redacties minder opiniestukken, waardoor het voor de organisatie het ideale moment is om een stroom aan opiniestukken te gaan veroorzaken.

Boost aan opiniestukken voor diversiteit

Van Heugten: “Als je bij de redacties nog niet als deskundige in de kaartenbak zit, kan een opiniestuk daar goed bij helpen. Maar het schrijven ervan is voor de meeste ondernemers, wetenschappers en andere deskundigen geen vast onderdeel van hun werk. Dan is het best lastig om ertussen te komen. In de zomer ontvangen redacties minder stukken en daarom vond ik dat een ideaal moment om een grote groep deskundigen gratis te gaan ondersteunen bij het schrijven van een opiniestuk. De redacties gaan blij zijn met een verse stroom aan opiniestukken in een periode waar ze normaal veel minder keuze hebben. En deskundigen gaan de rest van het werkende leven profijt hebben van wat ze tijdens de challenge leren. Zoals met al onze activiteiten is ook nu weer ons doel om diversiteit in de media te stimuleren”.

Deelnemen

Deelnemen aan de Opiniestukchallenge is gratis. De challenge vindt van 11 tot en met 14 juli 2022 online plaats. Deelnemers kunnen iedere dag zelf hun moment kiezen waarop ze aan deze mini-training deelnemen. Een mediapanel gaat op dag 3 de basis van een aantal stukken beoordelen om de deelnemers op scherp te zetten. Er zijn al ruim 200 deskundigen die zich voor de challenge hebben aangemeld. Op dit moment is 9 op de 10 deelnemers vrouw. De organisatie hoop daarnaast dat ook veel mensen van kleur deze kans op een podium in de media grijpen. Aanmelden kan via opiniestukchallenge.nl.

Over VIDM

Mediaplatform VIDM zet zich sinds 2008 in voor een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media. Dat betekent: meer diversiteit aan deskundigen.

“Mensen met verschillende achtergronden, ideeën en meningen, mannen en vrouwen, ze zijn allemaal nodig voor een brede weergave van de realiteit. Bovendien weten we inmiddels genoeg over het effect van goede rolmodellen, of het nou jouzelf betreft of ‘de ander’. Media scheppen een kader van de werkelijkheid waarin wij gaan geloven. Als het aandeel van vrouwen en mensen van kleur in de maatschappij eenzijdig wordt belicht, heeft dat effect op hoe wij kijken naar hun rol. En op de boodschap die hiermee onbewust (door ons) aan de volgende generatie wordt doorgegeven. Hoe vaak vrouwen, mannen en mensen van kleur worden geportretteerd dóet er toe en in welke rol evenzo”, aldus Janneke van Heugten.

De opiniestukchallenge wordt voor het eerst georganiseerd. Samen met Sprekersbureau ZijSpreekt organiseert Mediaplatform VIDM al wel jaarlijks de Vrouw in de Media Awards.

In 2010 won Femke Halsema deze award

Met die award moedigt de organisatie vrouwelijke experts en rolmodellen aan om zichtbaar in de media te zijn en moedigt het redacties aan om hen vaker dat podium te bieden. Naast deze awards heeft VIDM sinds het begin van de coronacrisis gratis honderd online Medialunches georganiseerd waarin deskundigen met journalisten en (hoofd)redacteuren konden netwerken.

Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen? 
Like dan ook onze Facebookpagina. 
Volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief.
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden. 
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen