2022 goed jaar voor Arla Foods

Foto:

Arla Foods Nederland scoorde groene cijfers in 2022, ondanks uitdagingen zoals hoge inflatie en stijgende kosten.

Dit komt door de groei in omzet van bepaalde strategische merken, zoals Arla Lactofree, Arla Skyr, Melkunie PROTEIN, Lurpak en Starbucks. De volumegroei van deze merken was 1,3% in vergelijking met 8,4% in 2021.

Arla Foods Nederland, België en Frankrijk hebben prijsstijgingen doorgevoerd om de stijgende kosten van de melkveehouders te dekken en de andere inflatie-gerelateerde kosten te compenseren. De strategische merken Melkunie PROTEIN, Starbucks, Lurpak en Arla Pro droegen bij aan de groei in omzet van 360 miljoen euro naar 443 miljoen euro. Arla Foods Nederland leverde de grootste groeibijdrage door haar merken in dagverse zuivel.

Omzetgroei zet door

Arla Foods Nederland groeide in 2022 tot marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie en verwierf een marktaandeel van 11% in het Nederlandse supermarktkanaal. Dit komt door een sterk eerste halfjaar en groei van bepaalde merken.
Het moedermerk Arla had een omzetgroei van 1,4% en dit werd vooral gedreven door de positieve ontwikkelingen van de ondermerken Arla Skyr (+14,2%) en Arla Lactofree (+10,3%).
Het biologische merk van Arla kende een daling in omzet met 9,3% vanwege uitdagingen in de toeleveringsketen.
Het Merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk, yoghurt en vla) had een groei van 11,5% dankzij de omzetgroei van 63,5% van haar concept PROTEIN.
Merken Starbucks en Lurpak hadden ook een sterk jaar met respectievelijk een groei van 34,2% en 38,3% en het merk Castello groeide met 30,1%.

Internationale resultaten

De prijzen voor melk stegen door een afnemende wereldwijde melkaanvoer en constante vraag. Ook de omzet van Arla Foods groeide wereldwijd, met 23,2% tot 13,8 miljard euro.
Het marktaandeel van Arla Foods Nederland groeide naar 11% in het Nederlandse supermarktkanaal.
De omzet van het moedermerk Arla steeg met 1,4% en de omzet van strategische merken zoals Arla Skyr, Melkunie PROTEIN, Lurpak en Starbucks groeiden ook.

De prestatieprijs van Arla Foods, gebruikt om de waarde per kilogram melk te meten, steeg met 38,8% naar 55,1 eurocent per kilogram melk.

Het nieuws van nijkerk.nieuws.nl gemakkelijk volgen? 
Like dan ook onze Facebookpagina. 
Volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief.
Adverteren op nijkerk.nieuws.nl neem dan contact op Leo Christiaens voor de prijzen en mogelijkheden. 
Zijn telefoonnummer: 06-11087527, zijn mailadres: [email protected]
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen