AMERSFOORT/HOEVELAKEN – Tijdens de bijeenkomst ‘Het Plein’ op dinsdag 14 december jl heeft de SOB raadsleden van de gemeente Amersfoort en belangstellenden nader geïnformeerd over het proces dat doorlopen is ten aanzien van het ontwerp Station Hoevelaken. De verantwoordelijke wethouder Mirjam Barendregt overhandigde hierbij de belangstellenden een diezelfde dag door het College opgestelde raadsinformatiebrief waarin zij stelt dat er nog een vorm van participatie door de bewoners mogelijk is over de uitwerking binnen het bestemmingsplan: “In de laatste slag die gemaakt moet worden is er ruimte voor het verbeteren van de inpassing en het zoveel mogelijk wegnemen van hinder voor bewoners.”
AMERSFOORT/HOEVELAKEN – Tijdens de bijeenkomst ‘Het Plein’ op dinsdag 14 december jl heeft de SOB raadsleden van de gemeente Amersfoort en belangstellenden nader geïnformeerd over het proces dat doorlopen is ten aanzien van het ontwerp Station Hoevelaken. De verantwoordelijke wethouder Mirjam Barendregt overhandigde hierbij de belangstellenden een diezelfde dag door het College opgestelde raadsinformatiebrief waarin zij stelt dat er nog een vorm van participatie door de bewoners mogelijk is over de uitwerking binnen het bestemmingsplan: “In de laatste slag die gemaakt moet worden is er ruimte voor het verbeteren van de inpassing en het zoveel mogelijk wegnemen van hinder voor bewoners.”
Fietsen levensgevaarlijk
De gemeente gaf nadere toelichting namens de Sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer naar aanleiding van vragen die, met name door omwonenden, zijn gesteld tijdens de raadsbehandeling op 30 november 2010 ter voorbereiding van het bestemmingsplan Station Hoevelaken dat op Amersfoorts grondgebied gerealiseerd gaat worden. De gemeente heeft hierbij uitgelegd waarom de verkeersveiligheid volgens de huidige plannen voldoende is gewaarborgd. De bewoners verschilden hierover van mening, met name de fietsers die over het zes meter brede viaduct rijden naar de stalling die boven het perron, midden op het viaduct, gepland is wordt als een levensgevaarlijke verkeersbeweging gezien, mede omdat het overige verkeer zoals bussen, vrachtwagens, grote en kleine agrarische voertuigen en personenauto’s ook intensief van deze smalle weg gebruik maken. “Moeten er eerst doden vallen voordat de gemeente dit inziet?” vroeg Cora Snip, één van de bewoonsters, zich hardop af.
Verkeersafwikkeling
Ook de afwikkeling van het verkeer via een rotonde aan de zuidelijk Stoutenburgzijde riep veel vragen op. De gemeente stelde dat in een verkeersveiligheidsaudit deze oplossing veiliger is dan de in 2007 oorspronkelijk ontworpen rotonde op de kruising Stoutenburgerlaan - Koedijkerweg. De belangstellenden zien veel meer in zoveel mogelijk verkeersafwikkeling aan de noordzijde, op het Intres terrein, waar nu P&R voor 88 auto’s ontworpen is en een loopbrug parallel aan het viaduct.
ProRail eist echter dat een onbewaakte fietsenstalling minder dan 50 meter vanaf de stationsentree moet liggen en een bushalte, Kiss & Ride en invalidenparkeerplaats goed zichtbaar vanaf de stationsentree moet zijn.
Wethouder Mirjam Barendregt (D66) overhandigde de belangstellenden een diezelfde dag geproduceerde raadsinformatiebrief getiteld ‘Station Hoevelaken, een overzicht.’ Barendregt laat hierin de Raad weten: “Binnen de vastgestelde kaders is het nu voorliggende ontwerp in hoofdlijnen het meest functionele en verkeersveilige ontwerp. In de laatste slag die gemaakt moet worden is er ruimte voor het verbeteren van de inpassing en het zoveel mogelijk wegnemen van hinder voor bewoners.”
Beroep van Raad van State
De gemeente Amersfoort - en volgens haar woordvoerder Herman Wiersema in samenwerking met Nijkerk - gaat de komende tijd graag met de bewoners in overleg om te onderzoeken welke aanpassingen voor hen het ontwerp zoveel mogelijk acceptabel maken, echter “Uitgangspunt daarbij is wel dat we de voorzieningen voor de fiets, bus, minder validen parkeerplaatsen en afzetten ongewijzigd laten”, staat in de genoemde brief te lezen. En dat is nu juist de kern van de bezwaren van de omwonenden die stelden zeker beroep bij de Raad van State te zullen aantekenen.
De Raad van Amersfoort neemt volgens verwachting in januari 2011 een besluit ten aanzien van dit bestemmingsplan en Michelline Paffen –Zeenni, buitengewoon fractielid van het CDA, kondigde aan het College schriftelijke vragen te stellen, met name over de mogelijkheid van een second opinion inzake het verkeersveiligheidsonderzoek.
Zorgvuldigheid
Realisatie van Station Hoevelaken hangt sterk samen met het verloop van de procedures vaststelling bestemmingsplan, beroepsperiode bij de Raad van State en omgevingsvergunning. De gemeentelijke woordvoerder Wiersema stelt dat zorgvuldigheid bij dit onderwerp voorop staat en zorgvuldige stappen prevaleren boven de planning en uiteindelijk is het aan de Raad om een weloverwogen besluit te nemen over het bestemmingsplan. Zeker is dat de oorspronkelijke openstelling in 2011 niet meer mogelijk is en Peter de Langen, die namens de SGLA aanwezig was, denkt dat 2014 – 2015 meer in lijn der verwachtingen ligt. In april 2008 ging de gemeente Nijkerk, bij monde van wethouder Henk Lambooij, nog uit van realisatie eind 2009: “Onze insteek is om na de dienstregeling van 15 december 2009 de eerste trein in Hoevelaken te laten stoppen”, liet hij de pers toen weten. “Dat is een wel zeer ernstige treinvertraging” constateerde één van de belangstellenden van de bijeenkomst ‘Het Plein’ tot slot.
Mevr. ir. Michelline Paffen – Zeenni, CDA Buitengewoon fractielid (tweede van links), kondigde tijdens de informatiebijeenkomst ‘Het Plein’ aan het College vragen te stellen over de Verkeersveiligheid van het bestemmingsplan Station Hoevelaken.
Bron en foto: Theo Zuurman