Wegwijzer Nijkerk: digitale sociale kaart

14 jun 2013, 12:43 Nieuws
bd2etlx8db0pgopwhf1kq0tns 2013 06 13digitalewegwijzer0

Op 13 juni lanceerde wethouder Bert de Graaf de nieuwe digitale sociale kaart van Nijkerk: Wegwijzer Nijkerk. Wegwijzer Nijkerk is dé plek waar bezoekers digitaal informatie kunnen vinden over allerlei vragen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, waarin de lokale Nijkerkse situatie is verwerkt. De digitale sociale kaart is te vinden op http://wegwijzer.nijkerk.eu.

De behoefte aan een digitale sociale kaart bleek te bestaan bij zowel inwoners van de gemeente Nijkerk, als bij vrijwilligers en professionals die actief zijn op het gebied van welzijn en zorg. Samen met veel lokale maatschappelijke organisaties, realiseerde de gemeente Nijkerk de gewenste digitale plek, waar informatie staat in zeven categorieën. Deze categorieën zijn: gezondheid en zorg; huishouding; opvoeding en gezin; sociaal leven; vervoer en mobiliteit; werk; wonen; en wetten en regelingen.

In Wegwijzer Nijkerk staat algemene (landelijke) informatie. Maar ook zijn er tips opgenomen over wat iemand zelf kan doen om oplossingen te vinden voor problemen die hij of zij op de genoemde terreinen ervaart. Daarmee sluit de Wegwijzer Nijkerk aan bij de gedachtegang van de Kanteling van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), waarin de eigen kracht van de mensen en hun directe omgeving centraal staat. Ervaringsverhalen die zijn opgenomen in de Wegwijzer, geven deze digitale sociale kaart een eigen gezicht.

De Wegwijzer bevat veel lokale informatie; meer dan 300 organisaties uit de gemeente Nijkerk hebben er een plek in gekregen. Via een handig zoeksysteem komen gebruikers bij de juiste organisatie in de gemeente terecht, behorend bij het onderwerp naar keuze.

Wethouder De Graaf: ”Ik ben blij en trots dat deze digitale sociale kaart er nu is. Ik hoop dat de Wegwijzer daadwerkelijk de weg wijst naar oplossingen voor problemen die mensen uit onze gemeente hebben. Is het niet door goede tips waarmee men zelf vooruit kan, dan wel doordat zij makkelijk de weg vinden naar organisaties die hen de juiste ondersteuning kunnen bieden!”.