Scott Deroue wil zich meer laten zien

12 apr 2018, 14:00 Sport
2018 04 11 scott deroue

De herintrede op mondiaal niveau door in het WK Supersport 300 te stappen, verliep zeer succesvol afgelopen jaar voor Scott Deroue

Hij startte 2017 op met twee zeges op rij (Aragon en Assen) en werd daardoor uiteraard gezien als de topkandidaat voor de wereldtitel. Dat puntenaantal bleek na acht races niet voldoende te zijn om daadwerkelijk als kampioen gehuldigd te worden, maar ook de derde plek in de eindstand gaf voldoening voor Deroue. De Nijkerkervener liet het gehele jaar zien dat er rekening met hem gehouden moest worden. Dat zal in 2018 niet anders zijn. Deroue voelt zich sterk na positieve voorjaarstrainingen en merkt dat de motorfiets, de gloednieuwe Kawasaki Ninja 400, duidelijk een stuk beter is dan zijn voorganger. Het doel blijft dan ook overeind staan, wereldkampioen worden in het WK Supersport 300.

Ter voorbereiding op het seizoen 2018 heb je getest op Aragon, Almeria en Assen. Hoe zijn die verlopen?

‘Zeer positief, ben er sterk uitgekomen en zit vol zelfvertrouwen. Ik had ook gelijk een goed gevoel met de nieuwe machine. De Ninja 400 is op alle fronten een betere machine, dus dat gaat me zeker helpen dit seizoen. Daarnaast is het fijn om weer in hetzelfde team aan de slag te kunnen gaan. Dat geeft de nodige rust, maar misschien nog belangrijker is de bekende samenwerking. We weten goed wat we van elkaar kunnen verwachten en dat maakt een groot verschil. Alles lijkt dit jaar voordelig uit te pakken, zelfs mijn nieuwe teamgenoot. Het is fijn om een Nederlandse coureur naast me te hebben, hoewel Robert (Schotman) ook zeer snel is. Hij is gelijk één van mijn grootste concurrenten, maar dat vind ik niet erg. Dat werkt alleen maar motiverend.’

Naast Robert, welke coureurs verwacht je nog meer voorin in het veld?

‘Is altijd lastig te zeggen, zonder een enkel raceweekend achter de rug te hebben. Ik verwacht zeker dat Mika Perez er weer bij is, nu hij ook op een Kawasaki zit. En verder is het uitkijken voor Luca Grünwald, een jongen met veel ervaring en snelheid. Tom Edwards heb ik gezien tijdens de test op Aragon en ook hij was erg snel. Dat zijn jongens waar wel rekening mee gehouden moet worden. En uiteraard heb je nog een paar onzekere factoren, zoals Galang Hendra Pratama (zege met wildcard in Jerez 2017) of een Maria Herrera (voormalig WK Moto3-coureur). Het is even afwachten om te zien hoe sterk zij zijn.’

Even nog terugkijken op vorig jaar. Waar heb je nu daadwerkelijk de wereldtitel verloren?

‘Het was duidelijk dat ik twee mindere wedstrijden heb gekend, allebei op Italiaanse bodem. Dat waren slechte resultaten, zeker gezien het feit dat ik alle andere wedstrijden altijd in de voorste gelederen zat. En uiteraard werd het verhaal nog een stuk lastiger door de diskwalificatie na de race op de Lausitzring. Voor mij is het duidelijk dat je zeer geconcentreerd moet blijven, elk moment. Het kan in deze klasse zomaar gebeuren dat je een keer vast komt te zitten in een groep en dat mag eigenlijk niet gebeuren, wil je meedoen om de wereldtitel.’

Het is duidelijk dat de wereldtitel je doel is, maar kijk je ook al verder vooruit?

‘Dat is altijd verleidelijk om te doen, maar ik heb wel geleerd dat het niet altijd loopt zoals jij het graag had gezien. Je hoeft maar een paar keer met pech te maken krijgen en je kunt de titel al vergeten en misschien ook wel een volgende stap in je carrière. Ik wil in ieder geval mezelf weer laten zien, aantonen dat ik een goede coureur ben. Hopelijk kan ik dan doorgroeien binnen deze paddock. De meest logische stap is om dan verder te gaan in het WK Supersport 600. Het zou mooi zijn als dat lukt, maar ik bekijk gewoon de opties tegen het einde van het seizoen. Dat hangt namelijk samen met je prestaties.’

Eerste wedstrijd

Komend weekend (13 tot en met 15 april) start Deroue's WK-campagne met de eerste wedstrijd van het seizoen op Motorland Aragon, met Umi Sushi als eventsponsor. Hieronder vind je het tijdschema voor het WK Supersport 300:

Eerste vrije training: 11.45 - 12.15 uur

Tweede vrije training: 17.00 - 17.30 uur

Eerste kwalificatie: 11.30 - 11.45 uur

Tweede kwalificatie: 11.55 - 12.10 uur

Warm-up: 08.50 - 09.00 uur

Race: 14.20 uur