Gespecialiseerd onderwijs schreeuwt om meer structuur van gemeenten

03 okt , 16:03 Nieuws
2025-10-03 Dick Trouwborst Jan Hofman Mellani Miedema
eigen foto

De drie scholen voor gespecialiseerd onderwijs in Barneveld – (V)SO/SBO Rehoboth Onderwijs en zorg, SBO De Vogelhorst en SO/VSO J.H. Donnerschool – doen een dringende oproep aan de gemeenten Nijkerk, Amersfoort, Ede, Veenendaal en Barneveld.

Veel van hun leerlingen komen uit deze gemeenten, waardoor de zorgmiddelen per leerling via de woonplaatsgemeente worden toegekend. Dat systeem werkt in de praktijk echter versnipperend en inefficiënt.

De scholen pleiten voor een fundamentele verandering: structurele samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, met een vast zorgteam op school dat kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften continuïteit en stabiliteit biedt. De pilot op de Rehobothschool laat zien dat dit werkt – maar de vraag naar de voortzetting verschijnt halverwege het jaar altijd weer als een donkere wolk boven de school.

De drie scholen roepen betrokken gemeenten op om regionaal af te stemmen en gezamenlijk te investeren in een duurzaam zorgmodel binnen die scholen. Dit betekent: niet langer per leerling middelen toekennen, maar gezamenlijk een structureel budget beschikbaar stellen voor een vast team van zorgprofessionals op locatie.

De vragen

 Eén of twee vaste zorgpartners per school, met structureel budget voor behandeling en begeleiding.

 Structurele samenwerking als speerpunt binnen het sociaal domein, met minder bureaucratie en meer directe hulp voor kinderen, jongeren en gezinnen.

 Regionale afstemming en gezamenlijke financiering tussen: Barneveld, Nijkerk, Ede, Veenendaal en Amersfoort.

Het resultaat

 Snellere en effectievere hulp, met meer ruimte voor preventie.

 Kennisdeling en vanzelfsprekende samenwerkingsafspraken en werkprocessen

 Betere afstemming tussen onderwijs en zorg.

 Minder versnippering, meer continuïteit.

 Kostenbesparing door efficiëntere inzet van middelen.

 Zorgteam en onderwijsteam spreken elkaar aan op vragen en vanzelfsprekendheden,

geven elkaar feedback en delen kennis en expertise.

 Zorgmedewerkers en leerkrachten kunnen gebruik maken van elkaars mogelijkheden tot deskundigheidsbevordering.

De 3 directeuren (vlnr op de foto: Dick Trouwborst, Jan Hofman en Mellani Miedema): "Kinderen en gezinnen verdienen geen versnippering, maar verbinding. Laten we zorg en onderwijs écht samenbrengen – lokaal én regionaal."